• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Vilket samlingslån hade ni valt av dessa erbjudanden?

therealdeal

Viktig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
21 Maj 2022
Meddelanden
65
Mottagna reaktioner
74
Poäng
207
Hej!

Valde att söka ett lån igår via Lendo och har fått ett gäng svar. Behöver in med 150k snabbt för köp av balkong i bostadsrättsföreningen, bara jag kvar som inte betalat nu - och passar på att betala av Amex för att avsluta det jädrans kortet i samma veva, så sökte på 200k. Vet inte hur jag ska betala balkongen annars om jag inte får lånet...!

Erbjudanden jag fått:
  • Resurs 200k, 8.26%, lönespec. + id-kopia behövs
  • Avida finans 110k, 8.47%
  • Collector bank 200k, 13.40%, info-ruta står det "Notera att Collector kan inhämta kompletterande info som kan komma att påverka ditt kreditbeslut"
  • Nordax Bank 100k, 13.82%
  • Lunar 200k, 12.51%
Mitt "problem":

Jag är entreprenör, och tar ut lön från två bolag. Ett holdingbolag och ett annat aktiebolag. Jag har sökt lånet som fast anställd, inte egenföretagare (angav först egenföretagare men då ville alla ha balansrapport/resultatrapport senaste 3 mån, och där syns det att jag inte lyft lön senaste 3 mån, så sökte om via Lendo på samma UC men nu som fast anställd...).

Senaste 3-4 månaderna har jag inte tagit ut lön, men i år hittills har jag tagit ut 350k brutto vilket motsvarar 58k/mån. MEN. Om ett bolag ber om lönespecifikation eller kollar igenom mitt kontoutdrag så kommer de alltså inte se någon lön uttagen senaste 3 månaderna... vill med andra ord välja ett erbjudande som inte begär lönespec eller kollar igenom transaktionshistoriken... känner ni till om något av ovan inte gör det...?

Collector och Resurs verkar ju tydliga med att de kör Instantor eller begär lönespec... Behöver helst 200k och inte 100k och då försvinner ju två alternativ också (Nordax/Avida), men det är sista utvägen.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 280
Mottagna reaktioner
882
Poäng
717
Lunar använde Kreditz för att kika på löneinsättningar på mig.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 910
Poäng
1 247
Hej!

Valde att söka ett lån igår via Lendo och har fått ett gäng svar. Behöver in med 150k snabbt för köp av balkong i bostadsrättsföreningen, bara jag kvar som inte betalat nu - och passar på att betala av Amex för att avsluta det jädrans kortet i samma veva, så sökte på 200k. Vet inte hur jag ska betala balkongen annars om jag inte får lånet...!

Erbjudanden jag fått:
  • Resurs 200k, 8.26%, lönespec. + id-kopia behövs
  • Avida finans 110k, 8.47%
  • Collector bank 200k, 13.40%, info-ruta står det "Notera att Collector kan inhämta kompletterande info som kan komma att påverka ditt kreditbeslut"
  • Nordax Bank 100k, 13.82%
  • Lunar 200k, 12.51%
Mitt "problem":

Jag är entreprenör, och tar ut lön från två bolag. Ett holdingbolag och ett annat aktiebolag. Jag har sökt lånet som fast anställd, inte egenföretagare (angav först egenföretagare men då ville alla ha balansrapport/resultatrapport senaste 3 mån, och där syns det att jag inte lyft lön senaste 3 mån, så sökte om via Lendo på samma UC men nu som fast anställd...).

Senaste 3-4 månaderna har jag inte tagit ut lön, men i år hittills har jag tagit ut 350k brutto vilket motsvarar 58k/mån. MEN. Om ett bolag ber om lönespecifikation eller kollar igenom mitt kontoutdrag så kommer de alltså inte se någon lön uttagen senaste 3 månaderna... vill med andra ord välja ett erbjudande som inte begär lönespec eller kollar igenom transaktionshistoriken... känner ni till om något av ovan inte gör det...?

Collector och Resurs verkar ju tydliga med att de kör Instantor eller begär lönespec... Behöver helst 200k och inte 100k och då försvinner ju två alternativ också (Nordax/Avida), men det är sista utvägen.
Jag har förstått det som att om ett erbjudande inte godkänns efter lönespec kollen osv etc, kan man kontakta Lendo och välja ett annat. Resurs är snabba och annars varit mycket smidiga, och jag har goda erfarenheter av Collector men räntan på resurs är det ingen som slår. Så skulle definitivt försöka förklara men samtidigt bevisa din inkomst. Har du ett lönekonto? Testa och ring Resurs och fråga vad de kan vara nöjda med? De vill ju bara vara säkra på att du har en återkommande stabil bra inkomst. Och det verkar du ju ha, nu ska du bara bevisa det. Annars hade ju vem som helst kunnat skriva att de har betydligt högre lön än i verkligheten.
Lycka till!
 

Petnas

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
4 Januari 2022
Meddelanden
258
Mottagna reaktioner
215
Poäng
407
Kan du inte ta kopia på uppgifterna som visar hur mycket pengar du har tagit ut ur företaget och sedan skicka in den som underlag? Att uppge att man är fast anställd när man är egen företagare är väl att be om problem.
 

stikkan

Kunnig medlem
Poäng: 357
Blev medlem
29 April 2021
Meddelanden
235
Mottagna reaktioner
179
Poäng
357
Kan du inte ta kopia på uppgifterna som visar hur mycket pengar du har tagit ut ur företaget och sedan skicka in den som underlag? Att uppge att man är fast anställd när man är egen företagare är väl att be om problem.
Nja, har man AB som bolagsform räknas man som anställd i bolaget, åtminstone enligt vad jag har fått till mig när jag kollade upp detta för ett tag sen. Har man Enskild firma däremot så borde man räknas som egen..
 

therealdeal

Viktig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
21 Maj 2022
Meddelanden
65
Mottagna reaktioner
74
Poäng
207
Tack för alla svar!

Svettigt, men godkände Resurs nu. Jag kom till en landningssida där det verkade som att eventuella kompletteringar skulle skickas in, men jag signerade bara avtalet och det står att lånet är godkänt (utan att jag kunde skicka in några kompletteringar). Får se om det kommer något mer mail med krav på kompletteringar.

Ringde Lendo i fredags, nekar dem så har jag 27 dagar till på mig att gå vidare med ett annat förslag jag fått, på samma UC, vilket är väldigt positivt. Tack för det tipset!
 

therealdeal

Viktig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
21 Maj 2022
Meddelanden
65
Mottagna reaktioner
74
Poäng
207
Resurs var medgörliga - ringde upp och sa att de önskade utdrag från Skatteverket över all lön jag tagit ut under året. Sedan betalade de ut lånet inom några timmar.

Att välja fast anställning trots att jag ägde och drev bolagen själv var rätt.

Tack för all hjälp!
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 910
Poäng
1 247
Resurs var medgörliga - ringde upp och sa att de önskade utdrag från Skatteverket över all lön jag tagit ut under året. Sedan betalade de ut lånet inom några timmar.

Att välja fast anställning trots att jag ägde och drev bolagen själv var rätt.

Tack för all hjälp!
Grattis!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp